Jobb, CV och meritförteckning

By | maj 3, 2015
Tips om att skriva presentation, CV och meritförteckning.

10 Tips om att skriva presentation, CV och meritförteckning.

En bra skriven Presentation/ CV /Meritförteckning kan göra susen när du skall söka lediga jobb. CV betyder Curriculum Vitae = latin för levnadsbeskrivning.

Här kommer 10 små tips om vad du kanske kan tänka på när du skriver din presentation och CV (baserat på klokagubbens egna erfarenheter av att läsa ansökningar):

 

1. Skriv rakt och enkelt.

Krångla inte till språket. Använd inte ord som du inte ens själv förstår.

2. Senast först.

Meritförteckningen skall alltid ha det senaste överst och sedan bakåt i tiden.

3. Bara sånt som är viktigt.

Ta bara med sådant som är relevant (av betydelse för det jobb du söker). Det är inte säkert att det är viktigt att du varit styrelseledamot under två år i den lokala scoutkåren när du var 17 år. Eller också har det det. Tänk efter.

4. Tala inte om för arbetsgivaren vad du har tänkt att göra för att förbättra verksamheten.

Läs igenom texten och ta bort alla pekpinnar och självgodheter. Arbetsgivaren kanske har slitit och drivit företaget i 25 år och hon/han vill inte att du skall tala om för dom hur man bäst sköter ruljansen. Skriv om dina starka sidor som kan vara viktiga för jobbet. Läs på hemsidan, skaffa dig så mycket information som möjligt innan du skriver eller skall på anställningsintervju.

5. Foto av dig själv – NEJ!

Du skall satsa på att komma på intervju, och då lär dom se hur du ser ut. Det finns arbetsgivare som tycker illa om när det är ett foto med på ansökan. Därför är det säkraste att inte ha med foto. (Att bifoga ett foto är tyvärr ett råd som man kan få på många jobbsajter.) Lita på dina meriter och erfarenheter – räcker inte det, är det fel jobb som du söker.

6 . Var positiv.

Absolut inga negativa ord eller negativa omdömen. Slutade du förra jobbet  – för att du inte tyckte om chefen som var en liten tjock streber med enorma maktbehov och att dessutom en del av personalen fjäskade omkring denne lille fjant så att du blev helt galen –  så skriver du att ”det var en mycket lärorik och utvecklande period i mitt arbetsliv”. Med andra ord – skriv och beskriv allting med positiva ord och omdömen; det var intressant, utvecklande, lärorika erfarenheter, många givande och kreativa diskussioner etc etc

7. Stavfel, grammatiska fel eller en skojig layout är inte att rekommendera.

Låt brevet ha en rak och enkel layout/uppställning. Läs igenom och be någon som är bra på att rätta stavfel läsa igenom brevet när du är klar.
Skriver du att du är bra på Office paketet och sedan har ett brev fullt med stavfel och brister i uppställningen av texten så verkar du inte trovärdig.

8. Skriv inte en roman – ta inte detta med levnadsbeskrivning för bokstavligt.

Absolut högst en A4 (möjligen upp till 1 1/2 A4). Rensa bort alla schabloner och käcka små yttranden som:
”arbetet är som skräddarsytt för mig” – ”jag gillar att ha många bollar i luften”
Skriv rakt och enkelt. Säg det som är viktigt.

9. En ansökan för för varje jobb.

Absolut inte ett standardbrev som du skickar vid alla ansökningar. Ring också ansvarig person eller den som står som kontaktperson och fråga om jobbet. Berätta inte ditt livs historia utan ställ frågor och var nyfiken. Detta har du sedan nytta av när du skriver din ansökan eftersom du kan betona just det i din ansökan som arbetsgivaren tycker är viktigt.
Surfa ordentligt igenom företagets webbsida och sök på internet kring området som företaget arbetar inom. Du får mycket information för att skriva din ansökan och kommer du på intervju kan du verka väldigt insatt i branschen.

10. Vad är viktigt.

Skriv inte om din vikt, längd, civilstatus, skilsmässor, din partners jobb, dina sjukdomar, personliga svagheter, knepiga fritidsintressen som att du samlar på slipsar, älskar att jaga älg under några veckor varje höst som är heliga och då du absolut inte kan jobba eller vad dina barn heter och hur gamla de är och hur gulliga de är, de små charmtrollen.
Har du tänkt att skriva något liknande det här, så tänk om:
Jag är en lagom rund 50-åring, gift med en underbar kvinna  som jobbar på en bank och vi har två små gulliga charmtroll Kalle och Stina, 3 och 5 år, som vi har tillsammans efter tidigare äktenskap på var sitt håll………

Alltid allt på vanligt vitt papper, rent och snyggt. Fonten/stilen skall vara enkel och vanlig som t.ex. Times Roman eller Arial. Krångla inte till det. Om du har lyckats med alla dina ansökningar, glöm alla tips här ovan. Om inte, varför inte försöka på ett nytt sätt.
Lycka till!